سئو کار ماهر

  • ۰
  • ۰

چگونه به یک سئوکار حرفه‌ای تبدیل شویم؟

 

در دنیای پررقابت امروز، موفقیت نصیب کسب‌وکارهایی می‌شود که توانسته‌اند ترافیک و مخاطب بیشتری جذب کنند و در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجو، حائز رتبه‌های برتر باشند. به تبع آن، این کسب‌وکارها فروش بیشتری نیز خواهند داشت و درآمد بیشتری کسب می‌کنند. آن چه که این کسب‌وکارها را از بقیه متمایز کرده، استفاده صحیح از دانش سئو بوده است. فرقی نمی‌کند که بخواهید یک سئوکار حرفه‌ای استخدام کنید یا خودتان به یک متخصص سئو تبدیل شوید. لزوم وجود یک سئوکار برای موفقیت کسب‌وکار انکار ناشدنی است.

بنابراین برای هر کسی، تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در پیش رویش باز کند. اگر خودش دارای یک کسب‌وکار باشد، می‌تواند به بهبود آن کمک کند و در غیر این صورت نیز می‌تواند به استخدام مجموعه‌ای دربیاید که به یک سئوکار احتیاج دارند.

تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای، فرآیند آنچنان پیچیده‌ای ندارد و این طور نیست که فقط عده‌ای خاص بتوانند از پس آن بربیایند. اما به مانند هر مهارت دیگری، کسب آن نیازمند زمان و تلاش زیادی است. در ادامه در مورد اهمیت سئو و سئوکار، بیشتر صحبت می‌کنیم و سپس مراحل تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای را شرح می‌دهیم.

مزایای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای

 

  • بهبود وضعیت رتبه و ترافیک سایت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که افراد مختلف به دنبال یادگیری سئو می‌روند، همین است. اگر بدانید که چگونه می‌توانید وبسایتتان را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید، می‌توانید از طریق وبلاگ‌نویسی پول دربیاورید یا یک کسب‌وکار آنلاین را پایه‌ریزی کنید.
  • عدم نیاز به آژانس‌های سئو: با یادگیری اصول مختلف سئو، خودتان به سادگی می‌توانید کارهای سایتتان را انجام دهید و دیگر نیاز نیست که برای آن به آژانس‌های سئو مراجعه کنید.
  • کاهش هزینه‌ها: اگر خودتان بتوانید امور مربوط به سئو را برای سایت خودتان انجام دهید، طبعاً هزینه‌ی اضافی برای سئو خرج نخواهد شد و در مجموع هزینه‌های سایت کاهش می‌یابد.
  • تصمیم‌گیری بهتر در مورد استخدام افراد برای سئو: در شرایطی خاص ممکن است خودتان زمانی برای انجام امور سئو نداشته باشید یا در مجموعه‌ای کار کنید که به یک تیم تمام وقت برای سئو احتیاج داشته باشد. در این شرایط اگر با سئو آشنایی داشته باشید و خودتان سئوکار باشید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه گروهی مناسب استخدام شدن است.
  • توصیه شده برای مدیران بازاریابی: اگر یک مدیر بازاریابی هستید، به شدت توصیه می‌شود که از سئو غافل نمانید. داشتن یک درک خوب از سئو برای مدیران بازاریابی یک مزیت مهم محسوب می‌شود و آن‌ها را از رقبایشان جلو می‌اندازد.
  • موفقیت هیچ کسب‌وکاری بدون سئو ممکن نیست: همان گونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، سئو یک امر لازم برای موفقیت کسب‌وکارهاست. در واقع سئو دیگر یک انتخاب نیست. وبسایت‌هایی که بدون در نظر گرفتن سئو ساخته و پرداخته می‌شوند، در دنیای پر رقابت امروز، هیچ شانسی برای موفقیت نخواهند داشت. کسب دانش در مورد سئو و نحوه استفاده از آن، تفاوتی چشم‌گیر برای آینده‌ی وبسایت شما رقم خواهد زد.

۱۰ قدم برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای

 

ما مراحل تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای را به ۱۰ قدم یا مرحله‌ی مختلف تقسیم کرده‌ایم. این مراحل را در ادامه می‌آوریم و سپس به شرح هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. درک نحوه‌ی کار موتورهای جست‌وجو
  2. آشنایی با مفاهیم اولیه‌ی بازاریابی از طریق موتورهای جست‌وجو
  3. درک معنی واقعی سئو
  4. شرکت در کورس‌های سئو
  5. مطلع ماندن از تغییرات سئو
  6. انتخاب ابزار درست در سئو
  7. تمرین و اجرای سئو – در قسمت تئوری باقی نمانید
  8. اثبات توانایی‌ها در سئو
  9. صبور باشید
  10. راهنمایی‌های متخصصین معروف سئو را دنبال کنید

۱. درک نحوه‌ی کار موتورهای جست‌وجو

 

پیش از آن که کار در مورد سئو و سئوکار شدن را آغاز کنید، باید با نحوه‌ی کار موتورهای جست‌وجوی اینترنتی آشنا شوید. بسیاری از افراد، آشنایی اولیه با مفاهیم آن دارند یا حداقل فکر می‌کنند که دارند. با این حال شروع کار با مفاهیم ساده، کار شما را آسان‌تر خواهد کرد.

کار موتورهای جست‌وجو را به صورت کلی می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد:

  • خزیدن یا Crawling: به بخشی از کار موتور جست‌وجو گفته می‌شود که در آن محتواهای مختلف در وب را پیدا می‌کند.
  • ایندکس کردن یا Indexing: به نحوه‌ی اضافه و مرتب کردن محتواها به حافظه موتور جست‌وجو گفته می‌شود.
  • رتبه‌بندی یا Ranking: این که موتورهای جست‌وجو چگونه و بر چه اساسی تصمیم می‌گیرند که نحوه نمایش محتواها در صفحه نتایج به شکل و ترتیبی باشد.

به عنوان یک سئوکار، باید با تمامی مراحل بالا آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید سایت‌ها را به گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که توسط موتورهای جست‌وجو پیدا و ایندکس شوند. همچنین محتواهای سایت باید ساختاری داشته باشند که موتورهای جست‌وجو بدون هیچ مشکلی بتوانند آن‌ها را درک کنند.

۲. آشنایی با مفاهیم اولیه‌ی بازاریابی از طریق موتورهای جست‌وجو

 

همچنین پیش از این که آشنایی با سئو را آغاز کنید، باید با قوانین مرتبط با بازاریابی موتورهای جست‌وجو یا SEM آشنا شوید. باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ چیست و نقش سئو در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ را به خوبی درک کنید.

باید بدانید که چه انتظاراتی می‌توان از سئو داشت و این که از چه ابزارهایی به صورت همزمان با سئو می‌توان برای حضور قوی‌تر و پررنگ‌تر در دنیای وب استفاده کرد.

به صورت خلاصه، باید بدانید که سئو یکی از دو بخش اصلی بازاریابی موتورهای جست‌وجو یا SEM است. در واقع SEM از دو قسمت جذب ترافیک ارگانیک و پولی تشکیل شده. جذب ترافیک ارگانیک، رایگان و به معنای استفاده از سئو برای بالا بردن رتبه‌ی سایت است. در جذب ترافیک پولی، شما به موتورهای جست‌وجو برای درج سایتتان در ابتدای نتایج، پول پرداخت می‌کنید.

به صورت کلی هدف سئوکار این است که سیگنال‌های مناسبی را برای ایندکس شدن محتواهای سایت به موتورهای جست‌وجو بدهد.

۳. درک معنی واقعی سئو

 

سئو فقط درباره‌ی کلمات کلیدی و لینک‌ها نیست و دارای بخش‌های متفاوت و گسترده‌ای است. هدف اصلی سئو، فراهم کردن تجربه‌ای رضایت‌بخش برای کاربران و رساندن آن‌ها به مقصودشان است.

هدف یک سئوکار فقط جذب ترافیک از طریق موتورهای جست‌وجو نیست. بلکه ترافیک جذب شده را باید به مخاطبان همیشگی و در نهایت به مشتری تبدیل کند.

سئو به سه بخش اصلی زیر تقسیم می‌شود:

  1. سئوی تکنیکال یا فنی (Technical SEO)
  2. سئوی داخلی (On-page SEO)
  3. سئوی خارجی (Off-page SEO)

در مقاله‌ی سئو چیست، این سه بخش را به صورت مفصل شرح داده‌ایم. کار شما به عنوان یک سئوکار، این است که بر هر سه بخش به صورت کامل مسلط باشید و بدانید که از هر کدام در مراحل مختلف، چگونه می‌توان استفاده کرد.

۴. شرکت در کورس‌های سئو

 

زمانی که یادگیری سئو را آغاز کنید، به احتمال زیاد با یک مشکل بزرگ روبه‌رو می‌شوید: مطالب زیادی برای یادگیری در مورد سئو بر روی اینترنت وجود دارد و راه‌های یادگیری نیز مختلف است. برای همین ممکن است در انتخاب راه خود کمی گیج شوید.

اگر تصمیم بگیرید که راه خود را بروید، با سیل عظیم و بی‌نهایتی از مطالب و مقالات مختلف مواجه می‌شوید که هیچ ایده‌ای نیز برای ترتیب خواندن و یادگیری آن‌ها نخواهید داشت. در گذشته شاید راه یادگیری‌ای جز همین نبود. اما امروزه راه‌های جدید و متفاوتی به وجود آمده. افراد می‌توانند با دنبال کردن و شرکت در کورس‌های سئو، در زمان خود صرفه جویی کنند و سئو را نیز اصولی یاد بگیرند.

می‌توانید برای یادگیری، از منابع زیر نیز استفاده کنید:

  • گاراژ دیجیتال گوگل: شرکت گوگل فضایی برای یادگیری در مورد زوایای مختلف دنیای دیجیتال به وجود آورده و آن را گاراژ دیجیتال نامیده است. در این گاراژ، کورس‌های مختلفی در مورد دنیای دیجیتال و بازاریابی دیجیتال وجود دارد. هر چند که شاید این کورس‌ها کامل نباشند و وارد جزئیات خیلی ریز سئو نشوند، اما برای شروع و آشنایی کلی با مباحث، بسیار مناسب‌اند.
  • کورس سئوی ماز (Moz): ماز یک کمپانی مشهور در ارائه ابزارهای مربوط به سئو است. آن‌ها همچنین یک کورس در مورد سئو تولید کرده‌اند که مقدمات سئو را در آن توضیح می‌دهند. این کورس هم به صورت رایگان در وبسایت یودمی قرار گرفته است.
  • راهنمای سئو از گوگل: این راهنما که از جانب گوگل منتشر شده، سئو را از منظر گوگل توضیح می‌دهد. این راهنما در واقع به شما توضیح می‌دهد که گوگل چه انتظاراتی از وبسایت‌ها دارد و چگونه می‌توان به رتبه‌ی خوبی در گوگل رسید

۵. مطلع ماندن از تغییرات سئو

 

سئو هیچ‌وقت ایستا نبوده و نخواهد بود. قوانین و الگوریتم‌های سئو مدام در حال تغییر هستند. گوگل به تنهایی سالانه بیش از ۲۵۰ به‌روزرسانی در الگوریتم‌هایش ایجاد می‌کند. یک سئوکار حرفه‌ای و خوب، باید در جریان تمامی این تغییرات باشد و بتواند سیاست‌های خود را با آن تغییرات تطبیق دهد.

بهترین راه برای این که در جریان آخرین تغییرات باشید، این است که یک یا چند وبلاگ مشهور در زمینه‌ی سئو را دنبال کنید. از بهترین آن‌ها می‌توان به دو وبلاگ که متعلق به خود گوگل است، نام برد. گوگل سرچ بلاگ و گوگل وبمسترز بلاگ. گوگل در این وبلاگ‌ها در مورد جست‌وجو در دنیای آنلاین و آخرین تغییرات در آن‌ها صحبت می‌کند.

۶. انتخاب ابزار درست در سئو

 

واقعیت این است که اجرای سئو به تنهایی و بدون استفاده از هیچ ابزاری ممکن نیست. حجم اطلاعاتی که باید تحلیل شود و تصمیم‌هایی که باید گرفته شود، آنقدر زیاد است که انجام آن‌ها به صورت دستی غیر ممکن است. پس به عنوان یک سئوکار، احتیاج دارید تا از ابزارهای مختلف به صورت همزمان بهره ببرید و با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید.

در مقاله‌ی بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، تعدادی از بهترین ابزارهای مربوط به سئو را معرفی کرده‌ایم.

۷. تمرین و اجرای سئو – در قسمت تئوری باقی نمانید

 

سئو یک دانش تئوری نیست و بخش اعظم آن عملی است. خروجی مطالعاتی که بر روی سئو انجام می‌دهید، باید کارهایی باشد که به منظور ارتقای رتبه سایت در موتورهای جست‌جو و جذب ترافیک بیشتر بر روی وبسایت خود اعمال می‌کنید.

البته اینجا یک مشکلی نیز ممکن است به وجود آید. هر وبسایت شرایط مختص به خودش را دارد و کارهایی که برای یک وبسایت جواب می‌دهد، ممکن است برای وبسایتی دیگر کار نکند. خواندن مقالات تحقیقی در مورد موفقیت وبسایت‌های مختلف در سئو، می‌تواند در حل این مشکل به شما کمک زیادی بکند. از طریق آن، درک بهتری نسبت به چگونگی اجرای سئو در وبسایت‌های مختلف پیدا می‌کنید.

۸. اثبات توانایی‌ها در سئو

 

یکی از بهترین راه‌ها برای اثبات این که در زمینه‌ای توانایی دارید، آموزش یا توضیح دادن آن به دیگران است. در مورد سئو هم این مسئله صادق است. بنابراین توصیه می‌کنیم تا در راه سئوکار شدن، یک وبسایت یا وبلاگ نیز راه بیاندازید و تجربیات خود در سئو را با دیگران به اشتراک بگذارید.

در طول زمان، متوجه خواهید شد که به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود، بهترین راه برای یاد گرفتن چیزهای جدید در مورد سئو است.

۹. صبور باشید

 

نمی‌توان در مورد سئو و سئوکار شدن صحبت کرد و صحبتی از «صبر» به میان نیاورد. سئوکار شدن احتیاج به زمان و تلاش زیادی دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان خیلی زود منتظر نتیجه بود. در واقع خود سئو هم سریع‌ترین راه برای افزایش ترافیک یک وبسایت نیست. اگر دنبال سریع نتیجه گرفتن هستید، باید از چیزهایی مثل تبلیغات کلیکی یا PPC استفاده کنید.

استفاده از اصول و راهکارهای سئو، یک بستر بلندمدت برای موفقیت ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از اعمال هر تغییری بر وبسایت خود، آمار و ارقام مربوط به آن را یادداشت کنید و در بلند مدت این آمار و ارقام را با هم مقایسه کنید. به این ترتیب متوجه پیشرفت خود خواهید شد و یا اگر مشکلی نیز وجود داشته باشد، از آن مطلع می‌شوید.

۱۰. راهنمایی‌های متخصصین معروف سئو را دنبال کنید

 

آخرین مرحله‌ی تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای، که اهمیت زیادی هم دارد، دنبال کردنِ متخصصین مشهور در این زمینه است.

در راه یادگیری سئو، ممکن است به مشکلات و سختی‌های زیادی بربخورید و ناامید شوید. اما نگران نباشید، چون این مشکلات، مشابهش برای معروف‌ترین متخصصین سئو هم رخ داده. با خواندن تجربیات و خاطرات متخصصین معروف سئو، درمی‌یابید که موفقیت امروز آن‌ها به هیچ عنوان تصادفی نبوده. بلکه دلیلش کار سخت و ناامید نشدن در دلسردکننده‌ترین شرایط بوده است.

در ادامه ۴ متخصص معروف در امر سئو را به شما معرفی می‌کنیم که خواندن وبلاگ یا صفحات اجتماعی‌شان، می‌تواند کمک زیادی به شما در راه سئوکار شدن بکند.

  • نیل پاتل: یکی از معروف‌ترین و تحسین‌شده‌ترین متخصصین در صنعت سئو.
  • برایان دین: متخصص در لینک‌سازی. وبلاگ او پر است از مطالعات موردی و تکنیک‌هایی که به دردتان می‌خورد.
  • جوست ده‌والک: بنیان‌گذار و مدیرعامل Yoast، معروف‌ترین پلاگین سئو.
  • رند فیشکین: هم‌بنیان‌گذار ماز (Moz) یکی از بهترین ارائه‌کنندگان ابزارهای سئو.
  • ۰۰/۱۰/۲۶
  • seoexpert2028 سئو کار ماهر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی